Friday 9 September 2011

Berehat sebentar ~ Pemancing Ikan ~

Pak Mahat bercadang untuk pergi memancing dan telah berjanji kepada isterinya, Mak Munah, untuk membawa pulang ikan-ikan yang segar. Mungkin Mak Munah boleh goreng ikan-ikan tersebut untuk makan malam. Pak Mahat sangat gemar makan ikan goreng yang rangup.

Pak Mahat berjalan menuju ke sungai yang berhampiran dengan rumahnya bersama sebatang joran, sebuah bakul dan seuncang umpan. Tidak lupa juga, dia membawa sebotol air minuman. Tiba di tebing sungai, Pak Mahat mencari tempat yang sesuai dan strategik untuk mula memancing. Akhirnya dia duduk di atas sebuah batu. Dia melekatkan umpan ke mata kail dan menghulurkan jorannya ke dalam sungai sambil menunggu umpan itu dimakan oleh ikan. Cuaca pada petang itu agak panas.

"Tak nampak bayang ikan pun. Mana semua ikan-ikan ni pergi?" Hati Pak Mahat berkata-kata setelah beberapa lama menunggu. Tidak seekor pun ikan yang datang memakan umpannya.

Hari semakin petang tapi Pak Mahat masih tidak dapat menangkap walau seekor ikan pun. Dia kecewa dan membaling seketul batu ke dalam sungai dengan perasaan marah. Ketika itu juga jirannya Pak Malau dan anak lelakinya, Seman datang ke tebing sungai untuk memancing juga. Pak Mahat langsung tidak menegur mereka dan berlalu dari situ dengan muka yang masam mencuka. Pak Mahat amat kecewa. Dia merasakan masanya terbuang dengan sia-sia di situ.

"Marah nampaknya Pak Mahat tu.." Kata Seman.

"Lapar agaknya. Dia sepatutnya tunggu sebentar lagi. Ikan-ikan akan datang memakan umpan bila cuaca teduh dan air sungai ini menjadi sejuk sedikit" kata Pak Malau.

Tidak lama kemudian, kelihatan ikan-ikan mula muncul di dalam air. Pak Malau dan Seman segera menghulurkan joran masing-masing ke dalam sungai. Petang tu, mereka dapat menangkap beberapa ekor ikan.



Kesabaran dan perancangan yang teliti dapat mengelak daripada kekecewaan dan kesulitan! Smile


Pernahkah kita berhenti dari berusaha walaupun kita berada cuma sejengkal dari matlamat kita? Kadang-kadang kita terperangkap dengan memikirkan bahawa nasib tidak menyebelahi kita namun sebenarnya sikap kita sendiri yang membuatkan diri kita sakit dan gagal.

Jika Pak Mahat sabar dan mengambil sedikit masa untuk mempelajari tabiat ikan seperti mengetahui jenis umpan yang ikan suka dan waktu yang digemari oleh ikan-ikan untuk keluar ke permukaan air, besar kemungkinan, petang itu dia telah dapat menangkap beberapa ekor ikan untuk dibawa pulang kepada isterinya.

Bila keadaan yang tegang menjadi semakin buruk, ada baiknya kita duduk dan menarik nafas untuk seketika, bertenang dan berfikir semula tentang situasi tersebut. Apakah ada langkah-langkah lain yang perlu kita ambil atau mungkin ada seseorang yang telah berjaya yang boleh memberi pandangan dan nasihat. Kesombongan dan kekecewaan hanya akan menghalang kita daripada mendapatkan ilmu atau pandangan yang boleh membantu kita mengatasi kesulitan yang kita alami.. Malas berkayuh, perahu hanyut, malas bertanya, sesat jalan.

Sabar mungkin satu perkataan yang menggambarkan sikap yang perlu ada pada diri kita. Jangan terlalu gopoh dalam mengejar sesuatu. Merancang dan meneliti setiap langkah akan menjimatkan masa dan tenaga kita. Adalah lebih baik melangkah dengan sabar dan bijak ke tebing sungai daripada pulang dengan tangan yang kosong!!!


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

No comments:

Post a Comment