Proton Holdings Berhad telah melangkah
setapak lagi dalam memberikan produk dengan nilai belian terbaik kepada
para pelanggannya. Itu yang aku rasakan apabila model terbaru Proton
Exora Bold 1.6 Premium CVT telah dilancarkan pada tarikh 16 Disember
2011 (Jumaat) yang lepas. Turut dilancarkan pada hari tersebut ialah
varian premium tertinggi iaitu Proton Exora Prime 1.6 Premium yang
mempunyai beberapa perbezaan spesifikasi berbanding Exora Bold 1.6
Premium, termasuklah pengenalan varian Exora Bold 1.6 Manual dan
Automatik 4AT. Untuk makluman, Proton Exora Bold mahu pun Prime bukanlah
sebuah model yang dibangunkan baharu sepenuhnya, tetapi merupakan model
naik taraf (facelift). Proton juga masih menjual Proton Exora 1.6
Standard Manual dengan ciri-ciri asas dan harga yang lebih rendah.
Antara yang paling menarik perhatian dan
mengujakan semua pihak ialah berkenaan pengenalan enjin generasi
terbaru CFE (Charge Fuel Efficiency) untuk varian Bold 1.6 Premium CVT
dan Prime, dibina berasaskan enjin CamPr0 CPS pada model Exora
sebelumnya namun dibantu sistem turbo yang buat pertama kali
diperkenalkan dengan kuasa yang cukup agresif. Berbanding kuasa 125hp
dan 150Nm tork maksimum pada model terdahulu yang dikatakan kurang
berkuasa dan sering menerima kritikan, enjin CamPro CFE kini
menghamburkan kuasa kuda setinggi 138hp@5,000rpm dan tork maksimum
meningkat dengan ketara kepada angka 205Nm pada putaran enjin bermula
serendah 2,000rpm.
Dengan kuasa yang cukup membanggakan
itu, tidak syak lagi Proton Exora Bold 1.6 Premium kini tidak lagi
menghadapi masalah kekurangan kuasa untuk bergerak dari sifar ke 100 km,
apatah lagi untuk melakukan pecutan pantas di atas lebuh raya, atau
ketika terperangkap dalam kesesakan jalan raya di dalam bandar. Bukan
itu saja, enjin CFE yang mampu memecut dari 0-100km/j dalam tempoh 11.3
saat itu juga dilengkapi sistem transmisi yang boleh dikatakan antara
yang termaju di dunia. Proton Exora Bold 1.6 Premium didatangkan
standard transmisi dari jenis CVT dengan 6-kelajuan, memberikan pecutan
lancar dan bertenaga, seterusnya mampu menjimatkan penggunaan petrol
melalui kepintaran pemilihan nisbah gear yang tepat sewaktu pemanduan.
Beralih ke bahagian luaran, Proton Exora
Bold 1.6 Premium kini tampil lebih bergaya dengan perubahan melibatkan
bahagian bampar dan jeriji depan, termasuk perubahan di bahagian
belakang yang melibatkan bampar dan lampu combi. Bagi aku sendiri, rupa
wajah Proton Exora Bold 1.6 Premium jika dilihat secara keseluruhannya
begitu menarik berbanding generasi Exora terdahulu. Exora Bold 1.6
Premium kelihatan lebih garang dan sporty, juga kelihatan lebih mewah.
Lampu depan dengan perumah dalaman yang dihitamkan, termasuklah lampu
combi belakang yang kini menerima kesan khas ‘smoked’, menjadikan
penampilan Exora Bold kelihatan begitu kemas dan bergaya. Tidak
dilupakan perubahan rim aloi dari 15 inci kepada 16 inci, menjadikan
penampilan Exora Bold 1.6 Premium lebih gagah dan mantap di atas jalan
raya.
Melihat ke bahagian dalaman Exora Bold
1.6 Premium, kemasan yang dikenakan terhadap model itu juga berada pada
tahap yang cukup memuaskan. Kesemua tempat duduk menerima balutan kulit
yang kelihatan begitu elegan melalui penggunaan dua tona warna, termasuk
kemasan baharu di bahagian panel pintu yang menampakkan ciri lebih
mewah. Roda stereng juga kini diperkemaskan dengan balutan kulit untuk
pegangan yang lebih selesa dan lebih rasa kemewahan. Bahagian papan
pemuka tetap kelihatan kemas walaupun masih mengekalkan rekabentuk yang
lama. Antara ciri terbaru di bahagian dalaman ialah pengenalan skrin
monitor kecil di cermin pandang belakang yang membantu pemandu untuk
mengundurkan kenderaan, melalui sistem berkamera yang dipasang di
bahagian pintu bonet belakang.
Antara ciri-ciri terbaru lain yang
melengkapi Exora Bold 1.6 Premium ialah cermin sisi boleh lipat eletrik.
Dengan hanya satu sentuhan butang, cermin sisi tersebut boleh dilipat
masuk ke dalam, memudahkan pemandu jika memerlukan sewaktu meletak
kenderaan di ruang parkir yang sempit. Paparan monitor mudah alih sistem
navigasi GPS juga disediakan untuk varian Bold Premium untuk lebih
kemudahan ketika memandu ke sesuatu destinasi. Tidak dilupakan ciri-ciri
keselamatan yang amat diperlukan untuk sebuah MPV berkuasa turbo ini.
Proton Exora Bold 1.6 Premium kini dilengkapi brek cakera di ke semua
bahagian roda, lengkap dengan sistem ABS dan EBD. Sistem ‘ Lotus Ride
& Handling’ yang menjadi kebanggaan Proton memberi nilai tambah
untuk model MPV berkuasa dan tangkas ini, menjadikan pemanduan dan
pengendaliannya begitu menyeronokkan, namun kekal lebih selamat.
Berkenaan harga, mungkin ada yang kurang
bersetuju apabila harga untuk Exora Bold 1.6 Premium dengan enjin CFE
dan transmisi CVT ini mencecah hampir RM80K, namun bagi aku dengan
pelbagai ciri menarik yang ditawarkan, inilah belian terbaik di kalangan
MPV dari pelbagai jenama yang berada di pasaran ketika ini. Harga
tentatif OTR (on the road) yang dikemukakan oleh Proton ketika ini ialah
sebanyak RM79,998.00, namun ada pendapat yang
mengatakan harga ini mungkin akan dikurangkan apabila Proton menyemaknya
semula pada bulan Januari 2012 depan. Bagi yang berminat untuk memiliki
sebuah MPV untuk kegunaan keluarga, Proton Exora Bold 1.6 Premium bagi
aku sudah melebihi keperluan setiap individu. Tempahan dan pandu uji
sudah boleh dibuat di semua pusat edaran Proton Edar, namun pendaftaran
hanya akan dilakukan pada minggu kedua Januari depan.
Harga tentatif OTR :
Proton Exora 1.6 Standard MT RM 59,998
Proton Exora Bold 1.6 Executive MT RM 70,998
Proton Exora Bold 1.6 Executive AT RM 74,998
Proton Exora Bold 1.6 Premium CVT RM 79,998
Proton Exora Prime 1.6 Premium RM 88,998
Proton Exora Bold 1.6 Executive MT RM 70,998
Proton Exora Bold 1.6 Executive AT RM 74,998
Proton Exora Bold 1.6 Premium CVT RM 79,998
Proton Exora Prime 1.6 Premium RM 88,998
No comments:
Post a Comment